Νικόλαος Τσιότρας

Ο αγιογράφος Νικόλαος Τσιότρας γεννήθηκε στην Λάρισα το 1959. Εξεδήλωσε, από νεαρή ηλικία, το ενδιαφέρον του για την βυζαντινή τέχνη της αγιογραφίας, την οποία διδάχθηκε στο Άγιο Όρος. Διδάσκαλός του υπήρξε ο μοναχός Χρύσανθος Καρεώτης, καταξιωμένος αγιογράφος της Αθωνιάδας Σχολής και συνεργάτης των Παχωμαίων μοναχών αγιογράφων. Κατόπιν, φοιτά στο Εικαστικό Εργαστήρι της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας.

Ο Νικόλαος αποφασίζει να μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις του στο φιλομαθές και φιλότεχνο κοινό της Λάρισας· ιδρύει την σχολή βυζαντινής αγιογραφίας «Περιγραπτός». Σ’ αυτή διδάσκει, μαζί με την σύζυγό του Μαριάννα Βασιλειάδου και τους καταξιωμένους συνεργάτες του, την τέχνη της φορητής εικόνας με αυγοτέμπερα, την βυζαντινή τοιχογραφία μνειμιακής κλίμακας, καθώς και την τέχνη του στιλβωτού τσουκάνικου, όπως ακριβώς επιτάσσει η παράδοση. Αξιοσημείωτη δε αποτελεί η συνεργασία του καλλιτέχνη με τους μοναχούς του Ιερού Κελλίου Αγίων Μακαρίων στα Κατουνάκια Αγίου Όρους, με σκοπό την φιλοτέχνηση στιλβωτών εικόνων. Επίσης, συνεργάζεται με τις εικαστικούς και ψηφιδοθέτριες Βαρβάρα και Ελευθερία Γκέκα.

Το μνειμιακό έργο της διακόσμησης Ιερών Ναών το χαρακτηρίζουν ο αρμονικός συνδυασμός της πρωτότυπης θεματολογίας με εκλεπτυσμένο χρυσό διάκοσμο, της πλούσιας καθιερωμένης σκουρόχρωμης χρωματικής κλίμακας βυζαντινής παράδοσης με τη λάμψη του μεσογειακού φωτός, της εύστοχης διαχείρισης του χώρου με την αισθητική ανάδειξη της αρχιτεκτονικής δομής του. Καρπός της αδιάλειπτης καλλιτεχνικής αναζήτησης του αγιογράφου είναι η εύρεση της ιδεώδους ισορροπίας ανάμεσα στους παράγοντες αυτους, οι οποίοι καθορίζουν το πανηγυρικό ύφος και την μεγαλοπρέπεια του ναού. Έργα του Νικολάου Τσιότρα απαντώνται σε Ιερούς Ναούς και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

 

Μαριάννα Βασιλειάδου

Η Μαριάννα Βασιλειάδου γεννήθηκε στην Ρωσία, από Έλληνες γονείς, το 1978. Οι παιδικές της αναμνήσεις την οδηγούν στην μελέτη έργων ζωγραφικής γνωστών καλλιτεχνών, τα οποία εντάσσονται χρονικά μεταξύ Αναγέννησης και αρχών του 20ου αιώνα. Ξεχωρίζει τον Ρενουάρ–από τους κορυφαίους εκπροσώπους του ιμπρεσιονισμού- και εμπνέεται από την αγάπη του για το κάλλος και δη το γυναικείο. Ωστόσο συνειδητοποιεί, ότι η αγιογραφία είναι το αντικείμενο που την εκφράζει· αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που εγκαταλείπει της σπουδές της Ιατρικής.

Στα είκοσι της χρόνια κατακτά την βυζαντινή τέχνη της αγιογραφίας με την καθοδήγηση των μοναζουσών της Ιεράς Μονής Παναχράντου, όπου βρίσκεται στα Μέγαρα Αττικής. Έπειτα φοιτά στο Δημόσιο ΙΕΚ Λάρισας στην ειδικότητα “Αγιογράφος φορητών εικόνων και τοιχογραφιών”. Η Ιστορία της Τέχνης την οποία διδάχτηκε εκεί αποτέλεσε σταθμό για την εκτενέστερη εικαστική αναζήτησή της. Το 1999 συναντά στο καλλιτεχνικό διάβα της τον καταξιωμένο αγιογράφο Νικόλαο Τσιότρα. Έκτοτε, το έργο που παρουσιάζουν ξεχωρίζει για την μοναδικότητα και την πρωτοτυπία με πρόσφατο δείγμα της συνεργασίας τους την αγιογράφηση του Ι.Ν. Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στην Λάρισα.

Παράλληλα η Μαριάννα διδάσκει τα μυστικά της ιερής τέχνης στην σχολή αγιογραφίας «Περιγραπτός» Λάρισας. Επιπλέον, τα τελευταία έτη εντρυφεί στις Καλές Τέχνες, καθώς σπουδαζει στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο στο πλευρό κορυφαίων καθηγητών. Τα υλικά των πορτραίτων της είναι λάδια και ακρυλικά, ενώ στις φορητές εικόνες επιμένει στην παράδοση με την χρήση αυγοτέμπερας. Έχει λάβει μέρος σε πολυάριθμες ομαδικές και ατομικές εκθέσεις. Έργα της κοσμούν ιδιωτικές συλλογές, καθώς και Ιερούς Ναούς της Ελλάδας και του εξωτερικού.